Thursday, December 06, 2007

ေ၀ဒနာနဲ႔ဗုဒၶဓမၼ

ေလာကမွာ ပုထုဇဥ္လူသားအားလံုးရဲ့ ျပဳမူေျပာဆိုေနထိုင္မွုေတြဟာ ခံစားမွုလို႔ေခၚတဲ့ ေ၀ဒနာေတြအတြက္ပဲ ဦးတည္ေနၾကတယ္..။ ေ၀ဒနာကို ပထမဦးစားေပးေနရာမွာထားၾကတယ္။

ေ၀ဒနာဆိုတာကလည္း ကာမဂုဏ္အာရံု ၅ ပါးကရေတာ့ အဆင္းလွလွ၊ အသံခ်ဳိခ်ဳိ၊ အနံ႔ေမႊးေမႊး၊ အရသာရွိရွိ၊ အထိအေတြ႔ေကာင္းေကာင္းဆိုရင္ တေကာက္ေကာက္လိုက္ခ်င္ၾကတယ္။ အဲလိုလိုက္ၾကရင္းနဲ႔ လိုခ်င္တာေတြရသြားလို႔ တဒဂၤဆႏၵျပည့္သြားၾက သူမ်ားလည္း ရွိရဲ့။ မရလို႔ ေသာကပူေဆြးသူမ်ားလည္းရွိရဲ့။ ရသူမ်ား ရွိတဲ့ဟာေလး ဆံုးရွံဳးလို႔ ပူေဆြးသူမ်ားလည္းရွိေလရ႕ဲ။
(သူမ်ားေတြနဲ႔ တိုက္ဆိုင္လာရင္လည္း ေကာင္းတဲ့ေ၀ဒနာေလးရေရး ဆိုးတဲ့ေ၀ဒနာ ပေပ်ာက္ေရးအတြက္ စိတ္ခုမွဳ၊ စကားမ်ားမွဳ၊ ကိုယ္ထိလက္ေရာက္ျဖစ္မွုကစလို႔ စစ္မက္ျဖစ္တဲ့အထိေတာင္ပဲ။ (၁)
ဒီလိုပဲ ေ၀ဒနာကိုဦးတည္လို႔ အနာဂတ္ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္ထားကာ သူတပါးအေပၚ အနစ္နာခံ ေဆာင္ရြက္ေပးမွုေတြလည္း ေပၚလာခဲ့တယ္။ (၂) )

ဒီလိုဆိုေတာ့ တခ်ဳိ႔ အေတြးေကာင္းသူေတြ ေတြးလာၾကတယ္။ ငါတို႔ ပူေဆြးေနရတာဟာ ကာမဂုဏ္ေၾကာင့္။ ပူေဆြးမွဳေၾကာင့္လြတ္ခ်င္ရင္ ကာမဂုဏ္ျဖတ္ႏိုင္ရင္ေကာင္းမွာပဲ။ ေအးခ်မ္းမွာပဲ။ ကိုယ္ခ်မ္းသာတာက အဓိကမဟုတ္ဘူး။ စိတ္ခ်မ္းသာ၊ စိတ္ေအးခ်မ္းေျမ့ဖို႔က အေရးအႀကီးဆံုးပဲ။ အဲလို ကာမဂုဏ္ေတြကို ေၾကာက္လာၾကတယ္။ တကယ္ကသူတို႔ေၾကာက္တာ ပူေဆြးရတဲ့ ေ၀ဒနာေတြကိုပါ။

အဲဒီ့ေတာ့ ကာမဂုဏ္ေတြ အစိမ္းျဖတ္ ျဖတ္လိုက္တယ္။ အဆင္းလည္းမၾကည့္၊ အသံလည္းမနားေထာင္ ... စသည္ျဖင့္။ သို႔ေသာ္လည္း အထာမက်ေသးေတာ့ ေတာင့္တပါေလေရာ။ ေတာင့္တေတာ့ စိတ္ကဆင္းရဲရတယ္။ အဲဒီစိတ္ဆင္းရဲျခင္းဆိုတဲ့ ေ၀ဒနာကိုမႀကိဳက္ျပန္ေရာ။ ေတာက္ေလ်ာက္ေ၀ဒနာဦးစားေပးလာတာ အခုထိပဲ။ ဆိုေတာ့ စိတ္ဘာေၾကာင့္ဆင္းရဲရသလဲ။ အရင္ခံစားဖူးတာေတြကို ေတြးျပီးေတာင့္တလို႔ေပါ့..။ ေဟာအေျဖေတြ႔ျပီ၊ အေတြးေတြအကုန္ျဖတ္။ တံခါးပိတ္ ဂ်ိတ္ေပါ့။

ေနပါဦးအေတြးေတြကိုပိတ္ေတာ့ စိတ္ဘယ္နားထားရမလဲ။ လူဆိုတဲ့သတၱ၀ါကလည္း တီထြင္ၾကံဆမွုကေတာ္သကိုး။ ဆိုေတာ့ စိတ္ထားဖို႔ေနရာရွာၾကရာက ေျမကသိုဏ္း၊ မီးကသိုဏ္း၊ ေရကသိုဏ္း ကစလို႔ အာနာပါန (ထြက္ေလ၀င္ေလ) ကိုပဲစိတ္ထားတဲ့ နည္းေတြေပၚလာေရာ။ မေတြးဘဲစိတ္ကို ရုပ္အာရံုတစ္ခုေပၚမွာထားရတာ တယ္ဇိမ္ရွိသကိုး။ ကာမဂုဏ္ေတြကို သတိမရေတာ့ မမက္ေတာ့ဘူး။ မမက္ေတာ့ မပူေဆြးဘဲ ေအးျငိမ္းလိုက္တာ။ (၃)

အဲလိုနဲ႔ ရုပ္ေပၚမွာစိတ္ထားရာကေန ရုပ္ေတြကမတည္ျငိမ္ပါလား။ စိတ္ကေလးကလည္း ေယာက္ယက္ခတ္ေနပါလား။ ျဖစ္လိုက္ပ်က္လိုက္ျဖစ္ေနပါလား။ ဘာမွမတည္ျမဲပါလား ဆိုတဲ့ဒႆနေပါက္ျပီး ရုပ္တရားေတြကို မႀကိဳက္ခ်င္ခ်င္ျဖစ္လာေရာ။ မႀကိဳက္ေတာ့ ရုပ္မရွိတဲ့ေနရာသေဘာ ရုပ္မဲ့သေဘာကို စိတ္သြင္းတဲ့ ေလ့က်င့္ခန္းေတြလုပ္ရင္း အာရံုေတြအားလံုးနဲ႔ အဆက္ျပတ္ျပီး အင္မတန္စိတ္ေအးခ်မ္းတဲ့ ေ၀ဒနာအားျဖင့္အရမ္းေကာင္းတဲ့ (ရုပ္မဲ့သေဘာ) သုညသေဘာအာရံုႀကီးမွာ စိတ္ထားတတ္သြားေရာ။ အဆင္းလွလွ၊ အသံခ်ဳိခ်ဳိထက္ အစေပါင္းမ်ားစြာ အရသာရွိတဲ့ ေ၀ဒနာႀကီးပါကလား ဆိုျပီး သုညေ၀ဒနာႀကီးကုိစြဲလန္းျပန္ေရာ...။ ပတ္၀န္းက်င္ကိုလည္း ဂရုမစိုက္ မသိေတာ့ဘူး။ တစ္ကိုယ္ေတာ္ေလး ျငိမ့္ေနေတာ့တာပါပဲ..။ (၄)

အေပၚကလူေတြအားလံုးက ေ၀ဒနာ နံပါတ္ ၁ ဦးစားေပးသမားေတြခ်ည့္ပဲ။ ေ၀ဒနာဟာ သူတို႔ဘ၀မွာအေရးအႀကီးဆံု နံပါတ္ ၁ ေနရာမွာခ်ည္းပဲ။ ေ၀ဒနာကို ခ်စ္ၾက ေၾကာက္ၾကသူေတြခ်ည့္ပဲ..။ ဒီလိုနဲ႔ပဲ ဘီစီ ၆ ရာစုေလာက္မွာ ေဂါတမဗုဒၶဆိုတဲ့ ပညာရွင္တစ္ဦးေပၚေပါက္လာခဲ့တယ္။

ဗုဒၶဟာ ကာမဂုဏ္ေတြကို လိုက္စားတာကိုလည္း ကာမသုခလ’ိကာႏုေယာဂဆိုျပီး အစြန္းျငိတယ္လို႔ ေျပာတယ္။ ကာမဂုဏ္ေတြကို အေၾကာက္လြန္ျပီး စိတ္ထိန္းခ်ဳပ္ေရွာင္ေျပးတာကိုလည္း အတၱကိလမထာႏုေယာဂ ေနာက္တစ္စြန္းဆုိျပီး မလုပ္သင့္ေၾကာင္းေျပာတယ္။ ဘာျဖစ္လို႔လဲဆိုေတာ့ ေ၀ဒနာကို သူက နံပါတ္ ၁ ေနရာမွာ မထားလို႔ပဲ..။

ဗုဒၶက ေ၀ဒနာကို မခ်စ္မေၾကာက္တဲ့ သူရဲေကာင္းေပပဲ။ ေ၀ဒနာကို ႏွစ္သက္စရာလို႔ မျမင္သလို ေၾကာက္စရာမုန္းစရာလုိ႔လည္း မျမင္တဲ့ အလယ္လမ္းသေဘာကို အေတြးအေခၚေတာ္လွန္ေရးတစ္ရပ္ ဆင္ႏႊဲျပီး ခ်ျပခဲ့တယ္။ ေ၀ဒနာကို နံပါတ္ ၁ ဦးစားမေပးတဲ့အတြက္ေၾကာင့္ ကာမဂုဏ္ေတြမွာလည္း ေကာက္ေကာက္ပါေအာင္မလိုက္ဘူး၊ အေၾကာက္လြန္ျပီးေတာ့လည္း ေရွာင္မေျပးဘူး။

ဒါဆိုဘုရားရွင္ဘာကို နံပါတ္ ၁ ဦးစားေပးသလဲ။
လူအခ်င္းခ်င္းဆက္ဆံတဲ့ေနရာမွာ ရည္ရြယ္ခ်က္မွားနဲ႔ ေစတနာမွားနဲ႔ လုပ္တဲ့လုပ္ရပ္ေတြကို ဒုကၡေတြလို႔ ခ်ျပခဲ့တယ္။ ဘယ္လိုရည္ရြယ္ခ်က္မွားသလဲဆိုတာကေတာ့ မလုပ္သင့္တဲ့အရာကို ေ၀ဒနာဦးစားေပးျပီးလုပ္ၾကတဲ့ အေပၚက လုပ္ရပ္ေတြကို ဒုကၡေတြလို႔ ျမင္ျပီး အဲဒီ့ကလြတ္ေအာင္ ေလ့က်င့္ဖို႔ကို နံပါတ္ ၁ ထားခဲ့တယ္။ ေခတ္စကားနဲ႔ေျပာရရင္ လုပ္ခ်င္တာေတြထက္ လုပ္သင့္တာေတြကိုဦးစားေပးတာပဲ။

အဲလိုဦးစားေပးတတ္ေအာင္ ရွိသင့္တဲ့ အျမင္ အေတြး (၅) ေတြကိုလည္း ခ်ျပခဲ့တယ္။ (ပညာ)
အဲလိုဦးစားေပးတတ္ေအာင္ လုပ္သင့္တဲ့ အေျပာ အျပဳ အေန (၆) ေတြကိုလည္း ခ်ျပခဲ့တယ္။ (သီလ)
အဲလိုဦးစားေပးတတ္ေအာင္ ထားရွိသင့္တဲ့ ႀကိဳးစား ႏိုးႀကား စိတ္ထားမွု (၇) ေတြကိုလည္း ခ်ျပခဲ့တယ္။ (သမာဓိ)

အဲလိုေလ့က်င့္မွုေတြကို ထပ္ကာထပ္ကာ ပြားမ်ားသြားရင္းနဲ႔ ေနာက္ဆံုး -

အဆံုးစြန္ေသာ ဗုဒၶအလိုက်တဲ့ ပံုစံကေတာ့ မိမိရဲ့ လုပ္သမွ်ေသာ (ကိုယ္ ႏွုတ္ စိတ္) အားလံုးဟာ လုပ္ခ်င္လို႔မဟုတ္ဘဲ လုပ္သင့္လို႔ခ်ည့္လုပ္တယ္ဆိုတဲ့ဟာပဲ က်န္ေတာ့တဲ့ ပံုစံမ်ုဳိးရယ္လို႔ပဲ ျဖစ္ပါေတာ့တယ္..။

ေ၀ါဟာရစာညႊန္း -
(၁) ကာမအကုသိုလ္
(၂) ကာမကုသိုလ္
(၃) ရူပကုသိုလ္
(၄) အရူပကုသိုလ္
(၅) သမၼာဒိ႒ိ သမၼာသကၤပၸ
(၆) သမၼာ၀ါစာ သမၼာကမၼႏၲ သမၼာအာဇီ၀
(၇) သမၼာ၀ါယမ သမၼာသတိ သမၼာသမာဓိ